Neuroaffektiv supervision
Neuroaffektiv supervision er en tilgang til supervision, der bygger på neurovidenskab, tilknytningsteori og udviklingspsykologi. Den fokuserer på, hvordan menneskers følelsesmæssige og relationelle mønstre formes af hjernens udvikling og regulering af nervesystemet.
Formålet er at styrke fagpersonernes evne til at forstå og håndtere komplekse relationelle dynamikker i deres arbejde, samtidig med at de udvikler deres egen følelsesmæssige robusthed.
Centrale principper i neuroaffektiv supervision:
Hjernens tre niveauer
Supervisor arbejder med forståelsen af hjernens tre udviklingsniveauer og hvordan de forskellige dele af hjernen påvirker følelsesmæssig regulering og adfærd.
• Det autonome niveau: Grundlæggende regulering af behag/ubehag og arousal.
• Det limbiske niveau: Følelser og relationer.
• Det kognitive niveau: Mentalisering, refleksion og problemløsning.
Vi analyserer følelsesmæssige mønstre og du/i støttes i at identificere, hvordan de forskellige dynamikker påvirker relationerne i hverdagen.
Vi integrerer teori og praksis ved at hjælpe med at oversætte neuroaffektive teorier til konkrete interventioner i hverdagen, fx hvordan man arbejder med traumer, modstand eller udviklingsmæssige udfordringer. Du/i får konkrete værktøjer til at skabe tryghed og regulere stress i relations arbejdet.
Der er også fokus på at skabe refleksion over egne mønstre og reguleringsstrategier som fagperson.
Hvordan foregår neuroaffektiv supervision?
Som neuroaffektiv supervisor kan jeg bruge teknikker som:
• Refleksion over konkrete cases med fokus på relationelle mønstre og følelsesmæssige processer. Dette sker gennem ”De neuroaffektive kompasser”
• Kroppens signaler og sansning for at forstå relationelle dynamikker.
• Øvelser i tilstedeværelse, fx mindfulness eller grounding, for at styrke den faglige robusthed.
• Evt. udarbejdelse af en neuroaffektiv analyse.
Hvorfor vælge neuroaffektiv supervision?
Neuroaffektiv supervision har fokus på indsigt og udvikling af følelser, handlemønstre og overlevelsesresponser. Det er særligt relevant for fagpersoner, der arbejder med mennesker i sårbare situationer, såsom:
• Anbragte børn og unge (plejefamilier eller opholdssteder)
• Specialklasser
• Andre botilbud
Neuroaffektiv supervision er især anvendelig inden for områder, hvor forståelsen for relationer og følelsesmæssig trivsel er central.
Har du spørgsmål?
Har du nogle spørgsmål, eller ønsker du at vide mere om tegneterapi på Sydsjælland, er du meget velkommen til at henvende dig allerede i dag. Sammen drøfter vi din situation, ønsker og behov.